SAMMANFATTNING -
INTEGRITETSMEDDELANDE FÖR KONSUMENTER
Allmänt och materiellt tillämpningsområde
För Securitas Direct Sverige AB (Securitas Direct) är din personliga integritet mycket viktig. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när vi behandlar dina personuppgifter. Vi vill med detta integritetsmeddelande (”Integritetsmeddelande”) visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter hanteras i enlighet med tillämplig lagstiftning. Detta Integritetsmeddelande gäller för privatpersoner som väljer att ta del av våra tjänster, inklusive vår försäljning av produkter, relaterade till hemlarm och övervakningskameror (”Tjänster”).
“Du” syftar i den här policyn på dig som företräder en juridisk eller fysisk person som bedriver näringsverksamhet. Det kan vara du som är egen företagare, du som är anställd och står som kontaktperson, är VD eller på något annat sätt kan antas vara rätt företrädare. Det kan också vara du som är familjemedlem till en nyss nämnd företrädare. När vi skriver ”ditt företag/din organisation” så avser vi alltså inte nödvändigtvis att du äger det utan att du är kontaktperson/företrädare för näringsidkaren i fråga. “Vi” syftar i den här policyn på Securitas Direct. I vår roll som personuppgiftsansvarig tillser vi att tillämplig lagstiftning om skydd för dina personuppgifter alltid följs och att vi endast behandlar dina personuppgifter för de ändamål som anges i detta Integritetsmeddelande.
För närmare information om de tjänster du valt att ta del av och dess funktionalitet, vänligen se Securitas Directs allmänna villkor, tjänstevillkor, instruktioner och manualer.
Vår behandling av dina personuppgifter
Vi behandlar endast dina personuppgifter om det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen med behandlingen.
De av Securitas Direct identifierade ändamålen för behandling av dina personuppgifter är följande:
- För att ingå avtal med ditt företag/din organisation,
- För att genomföra kreditprövning vid köptillfälle,
- För att administrera och fullgöra avtalet med ditt företag/din organisation inklusive hantering av
- inkommande larm och betalningar,
- För att utvärdera och följa upp vår hantering av larmincidenter,
- För att tillhandahålla kundtjänst och tekniskt stöd i förhållande till våra Tjänster,
- För att marknadsföra och sälja våra Tjänster,
- För att kvalitetssäkra, förbättra och utveckla våra Tjänster,
- För att fullgöra Securitas Directs rättsliga förpliktelser,
- För att möjliggöra fusioner, avyttringar, omstruktureringar, omorganisation, upplösning och annan försäljning eller överföring av Securitas Directs tillgångar, och
- För att tillvarata Securitas Directs rättsliga intressen vid en tvist.
Vi använder inte dina personuppgifter i något annat oförenligt syfte och sparar dem bara så länge som de är nödvändiga. För mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter, se tabellerna nedan.
De kategorier personuppgifter vi behandlar är följande:
- Kunduppgifter, såsom namn på företag eller organisation, kontaktuppgifter (telefonnummer, postadress och e-postadress), kontraktsinformation, kontaktperson samt i tillämpliga fall hemadress.
- Personnummer.
- Kontaktuppgifter till av kunden utvald nödkontakt, såsom namn, telefonnummer och e-postadress.
- Kontaktuppgifter till potentiella kunder, namn på företag eller organisation, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadress.
- Lokalrelaterad information, såsom en generell beskrivning av er egendom (inklusive lokaler och fastighet) och upprepade användningsmönster.
- Hälsodata, så som uppgifter om hälsotillstånd
- Betalningsuppgifter, såsom uppgifter om kredit- och kontokortsuppgifter och annan information relaterad till betalning av Tjänsten.
- Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
- Enhetsdata, såsom statusinformation om de enheter som är installerade för att säkerställa att de är i drift och fungerar.
- Beteendedata, såsom exempelvis vilka e-postmeddelanden du har öppnat och vilka länkar du valt att klicka på.
- Verifieringsuppgifter, såsom kodord kopplat till era användarprofiler.
- Användarinformation, såsom information om kunden och de personer som är kopplade till er installation och era unika installationsnummer.
- Bild- och ljudmaterial i händelse av larm, såsom bild, video och ljud som kan innefatta dels dina personuppgifter, dels andras personuppgifter om de närvarar när larmet triggas.
- Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
- Kreditprövningsuppgifter, såsom uppgifter om betalningsanmärkningar och utmätning.
- Känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa antingen om du självmant väljer att dela med dig av sådana uppgifter då du anser det relevant för att ta del av Tjänsten (ex. angående hörselnedsättning som förhindrar dig från att höra sirenen), eller för det fall det skett en olycka i händelse av en incident, såsom vid sjukdomsfall.
- Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Politiskt utsatt person / Politically Exposed Persons (PEP)
Om du vid något tillfälle bedömer att du är en så kallad ’Politiskt utsatt person’, ber vi dig att kontakta oss på [email protected], i syfte att hålla dig informerad om hur din persondata då behandlas hos oss.
Kontaktinformation
Om du har några frågor om detta Integritetsmeddelande, vår behandling av dina personuppgifter eller om du vill utöva dina rättigheter, tveka inte att kontakta Securitas Direct på [email protected].
Du kan även använda detta formulär för att begära att få tillgång till, korrigera eller radera dina personuppgifter.
FULLSTÄNDIG INTEGRITETSMEDDELANDE FÖR KONSUMENTER
1. ALLMÄNT
1.1 För Securitas Direct Sverige AB, org. nr 556893-9010 ("Securitas Direct"), är din personliga integritet mycket viktig. Vårt mål är att du ska känna dig trygg när vi behandlar dina personuppgifter. Vi vill med detta integritetsmeddelande ("Integritetsmeddelande") visa hur vi säkerställer att dina personuppgifter hanteras i enlighet med tillämplig lagstiftning. Detta Integritetsmeddelande gäller för dig som väljer att ta del av våra Tjänster.
1.2 1.2 För det fall du som kund väljer att ange kontaktpersoner kommer vi att behandla personuppgifter om dessa kontaktpersoner. Om du anger kontaktpersoner förutsätter vi att du dessförinnan har informerat dessa om att Securitas Direct i sådana fall kommer att behandla deras personuppgifter samt att du har delat innehållet i detta Integritetsmeddelande med kontaktpersonerna.
1.3 För närmare information om de tjänster du har valt att ta del av och dess funktionalitet, vänligen se Verisures allmänna villkor, tjänstevillkor, instruktioner och manualer.
2. PERSONUPPGIFTSANSVARIG OCH DATASKYDDSOMBUD
2.1 Securitas Direct är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och ansvarar således för att säkerställa att behandlingen sker i enlighet med tillämplig lag.
2.2 Securitas Direct är personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter när du använder dina tjänster avseende kameraövervakning. Den behandlingen regleras i ett separat biträdesavtal.
2.3 Vi har utsett ett dataskyddsombud ("Dataskyddsombud") som bland annat ansvarar för att kontrollera att vår behandling av personuppgifter sker i enlighet med tillämplig lagstiftning.
2.4 Dataskyddsombudet kan nås per e-post på [email protected], alternativt per post på Securitas Direct Sverige AB, att Dataskyddsombud, box 314, 581 02 Linköping.
3. VÅR ANVÄNDNING AV DINA PERSONUPPGIFTER
3.1 Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
- För att ingå avtal med ditt företag/din organisation,
- För att administrera och fullgöra avtalet med ditt företag/din organisation, inklusive hantering av inkommande larm och betalningar,
- För att informera räddningstjänstpersonal i händelse av en nödsituation,
- För att utvärdera och följa upp vår hantering av larmincidenter,
- För att tillhandahålla kundtjänst och tekniskt stöd i förhållande till våra Tjänster,
- För att marknadsföra och sälja våra Tjänster,
- För att kvalitetssäkra, förbättra och utveckla våra Tjänster,
- För att fullgöra Securitas Directs rättsliga förpliktelser,
- För att möjliggöra fusioner, avyttringar, omstruktureringar, omorganisation, upplösning och annan försäljning eller överföring av Securitas Directs tillgångar, och
- För att tillvarata Securitas Directs rättsliga intressen vid en tvist.
3.2. De kategorier personuppgifter vi behandlar är följande:
- Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
- Personnummer.
- Kontaktuppgifter till av kunden utvald nödkontakt, såsom namn, telefonnummer och e-postadress.
- Kontaktuppgifter till potentiella kunder, såsom namn, hemadress, telefonnummer och e-postadress.
- Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter.
- Betalningsuppgifter, såsom uppgifter om kredit- och kontokortsuppgifter, bankkontonummer, bankens namn eller annan information relaterad till betalning av Tjänsten.
- Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
- Enhetsdata, såsom statusinformation om de enheter som är installerade för att säkerställa att de är i drift och fungerar.
- Beteendedata, såsom exempelvis vilka e-postmeddelanden du har öppnat och vilka länkar du valt att klicka på.
- Verifieringsuppgifter, såsom kodord kopplat till din användarprofil.
- Användarinformation, såsom information om dig och de personer som är kopplade till er installation och ert unika installationsnummer.
- Bild- och ljudmaterial i händelse av larm, såsom bild, video och ljud som kan innefatta dels dina personuppgifter, dels andras personuppgifter om de närvarar när larmet triggas.
- Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
- Känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa antingen om du självmant väljer att dela med dig av sådana uppgifter då du anser det relevant för att ta del av Tjänsten (ex. angående hörselnedsättning som förhindrar dig från att höra sirenen), eller för det fall det skett en olycka i händelse av en incident, såsom vid sjukdomsfall.
- Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
I tabellerna nedan kan du läsa mer om hur vi på Securitas Direct behandlar dina personuppgifter när du använder Securitas Directs Tjänster.
ÄNDÅMÅL
Vad vi gör:
Vi behandlar information om dig för att kunna ingå avtal med ditt företag/din organisation och tillhandahålla våra Tjänster.
För att kunna ge dig ett kostnadsförslag behöver vi exempelvis behandla Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter, hur många våningar det finns, antal dörrar och fönster samt hur många som arbetar där. Kostnadsförslaget kan ges antingen via telefon, besök eller via frågeformuläret online.
För att sedan kunna upprätta ett avtal och säkerställa betalning för Tjänsterna behöver vi samla in information såsom betalningsmetod, personnummer och kontaktuppgifter.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till dig, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Personnummer.
Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter.
Betalningsuppgifter, såsom uppgifter om kredit- och kontokortsuppgifter, bankkontonummer, bankens namn eller annan information relaterad till betalning av Tjänsten.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Rättslig grund:
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig.
Vad vi gör:
Vi utför en förenklad extern kreditprövning på alla nya kunder, något som inte kommer att påverka ditt kreditbetyg.
Kreditupplysningen tas i samband med att du som kund vill göra ett köp och i samband därtill ansöker om att betala med kredit.
Om Securitas Direct tar en kreditupplysning för ditt köp hos oss kommer du att få en kopia på kreditupplysningen via mejl eller post av kreditupplysningsbolaget. Kreditupplysningen delas endast med dig och Securitas Direct och påverkar inte din kreditvärdighet.
Kategorier av personuppgifter:
Kreditprövningsuppgifter, såsom uppgifter om betalningsanmärkningar och utmätning.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Verisures berättigade intresse av att säkerställa betalning vid köp med kreditbetalning. Verisure tillhandahåller möjligheten att köpa teknisk utrustning vilket motiverar att en kreditkontroll av eventuella betalningsanmärkningar, utmätningar eller utmätningsförsök genomförs för det fall du väljer att betala med kredit. Securitas Directs berättigade intresse anses efter en samlad bedömning väga tyngre än den registrerades rätt till skydd av personuppgifter.
Vad vi gör:
Vi behandlar dina personuppgifter för att administrera kundavtalet, exempelvis genom hantering av era kundprofiler och ert användarkonto samt för att hantera betalning för Tjänsterna.
För att kunna möjliggöra din användning av monitoreringsfunktionen behöver vi även registrera signaler som du skapar i larmsystemet, till exempel när du aktiverar larmet (larmar på) eller avaktiverar (larmar av).
Platstjänster: Detta gäller endast i förhållande till programvaran som laddats ner via en app på din Apple- eller Google-enhet. Du bekräftar och godkänner till att användningen av programvaran inbegriper inlämnande av platsdata ("platsdata") som tillhandahålls av dig via programvaran. Licensgivaren behandlar en rad platsdata från landsnivå ner till närhet och exakt plats (endast i vissa situationer) baserat på organisationens krav och programanvändarnas användning av vissa funktioner i programvaran. Exakt platsdelning kräver alltid användarens godkännande. Genom att använda programvaran och godkänna delning av platsdata via en uppmaning på din Apple- eller Google-enhet, godkänner du behandlingen av platsdata i samband med din användning av platstjänsterna och godkänner att behandlingen av platsdata är nödvändig för din användning av platstjänsterna. Om du inte vill att Licensgivaren ska behandla platsdata i enlighet med denna bestämmelse, godkänner du att Licensgivaren kommer att förhindras från att göra platstjänsterna tillgängliga för dig och godkänner även att Licensgivaren inte ska ha något ansvar gentemot Dig och att Du inte ska ha rätt till någon återbetalning av avgifter som Du betalat till Licensgivaren om Du gör det.
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att hantera ett inkommande larm. Detta inkluderar bland annat att verifiera larmorsak, kontakta dig eller någon av dig angivna kontaktpersoner, ta emot inkommande larmsamtal samt identifiera dig som kund. Vi kan även behandla dina personuppgifter för att kunna hantera och följa upp larmet samt påkalla polis eller annan blåljuspersonal vid behov.
För att kunna tillhandahålla larmtjänsten behöver vi registrera signaler som du skapar i larmsystemet, till exempel när du aktiverar larmet (larmar på) eller avaktiverar (larmar av).
Om du har en digital förbikopplare kopplat till larmtjänsten och i den händelse vi har ett inkommande aktivt larm där vi kan verifiera en kritisk situation, har vi möjlighet att låsa upp dörren för att underlätta för blåljuspersonal så att hjälp kan ges snabbare.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Personnummer.
Kontaktuppgifter till av kunden utvald kontaktperson, såsom namn, telefonnummer och e-postadress.
Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter.
Betalningsuppgifter, såsom uppgifter om kredit- och kontokortsuppgifter, bankkontonummer, bankens namn eller annan information relaterad till betalning av Tjänsten.
Verifieringsuppgifter, såsom kodord kopplad till din användarprofil.
Användarinformation, såsom information om dig och de personer som är kopplade till er installation och ert unika installationsnummer.
Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
Enhetsdata, såsom statusinformation om de enheter som är installerade för att säkerställa att de är i drift och fungerar.
Känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa om du anser att det är nödvändigt för Securitas Direct att vara medveten om några särskilda omständigheter som har relevans för larmhanteringen, exempelvis nedsatt hörsel eller fysisk funktionsnedsättning.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Platstjänster (Positioneringdata) som du väljer att godkänna och aktivera för att förbättra möjligheten att för dig som kund att nyttja de tjänster som erbjudas i Appen.
Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Kontaktuppgifter till av kunden utvald nödkontakt, såsom namn, telefonnummer och e-postadress.
Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
Enhetsdata, såsom statusinformation om de enheter som är installerade i hushållet för att säkerställa att de är i drift och fungerar.
Verifieringsuppgifter, såsom kodord kopplad till din användarprofil.
Användarinformation, såsom information om dig och de personer som är kopplade till din installation och ditt unika installationsnummer.
Bild- och ljudmaterial i händelse av larm, såsom bild, video och ljud som kan innefatta dels dina personuppgifter, dels andras personuppgifter om de närvarar när larmet triggas.
Känsliga personuppgifter, såsom uppgifter om hälsa kan komma att behandlas om sådana förekommer i händelse av larm, exempelvis vid sjukdomsfall.
Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
Rättslig grund:
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig (Artikel 6:1(b)) GDPR.
Känsliga personuppgifter:
I de exceptionella situationer där hälsouppgifter eller andra känsliga personuppgifter behandlas under en pågående larmhändelse, eller att kunden bedömer att det är nödvändigt för Securitas Direct att känna till information som klassificeras som känsliga personuppgifter, kommer behandling av sådana känsliga personuppgifter att ske baserat på den registrerades uttryckliga samtycke (Artikel 6:1(a)) GDPR.
Vad vi gör:
Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att följa upp larmincidenter och utvärdera hur våra Tjänster kan förbättras. Detta gör vi exempelvis genom att kontakta dig för uppföljning av en larmincident. Vid behov kan vi erbjuda dig en trygghetsservice efter det att en larmincident har inträffat, vilket innebär att vi går igenom våra Tjänster och ser om vi kan bidra till ökad trygghetskänsla efter en incident.
Vidare genomför vi kvalitetsuppföljningar av ditt larmupplägg genom att se över och utvärdera befintlig placering av komponenter.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter.
Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
Enhetsdata, såsom statusinformation om de enheter som är installerade i hushållet för att säkerställa att de är i drift och fungerar.
Användarinformation, såsom information om dig och de personer som är kopplade till er installation och ert unika installationsnummer.
Bild- och ljudmaterial i händelse av larm, såsom bild, video och ljud som kan innefatta dels dina personuppgifter, dels andras personuppgifter om de närvarar när larmet triggas.
Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Securitas Directs berättigade intresse av att utvärdera och följa upp vår hantering av larmincidenter, vilket vi anser väger tyngre än intresset för skydd av dina personuppgifter.
Om du inte är intresserad av uppföljning i form av en trygghetsservice har du möjlighet att invända mot en sådan behandling. I sådana fall kommer vi inte att behandla dina personuppgifter för detta ändamål.
Inom ramen för detta ändamål behandlar vi även dina personuppgifter på grund av att det är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig när vi utvärderar att komponenter är placerade enligt branschstandard.
Vad vi gör:
Vi behandlar dina personuppgifter när du kommer i kontakt med vår kundtjänst, till exempel när du ringer eller skickar e-post till oss för att du exempelvis har problem med er larmenhet, vill ställa frågor om tidigare larmhändelse eller vill lämna ett klagomål.
All kommunikation med dig dokumenteras i din larmlogg.
Inkommande och utgående samtal spelas in, se mer avseende detta vid ändamålsbeskrivningen till för att kvalitetssäkra, förbättra och utveckla våra Tjänster nedan.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till digsåsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Kontaktuppgifter till potentiella kunder, såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Betalningsuppgifter, såsom uppgifter om kredit- och kontokortsuppgifter, bankkontonummer, bankens namn eller annan information relaterad till betalning av Tjänsten. Larmloggsuppgifter, såsom information om när du larmar på, larmar av och all kommunikation som sker med Securitas Direct inom ramen för larmhantering.
Verifieringsuppgifter, såsom kodord kopplat till din användarprofil.
Användarinformation, såsom information om dig och de personer som är kopplade till din installation, till exempel in- och utpassering och ditt unika installationsnummer.
Bild- och ljudmaterial i händelse av larm, såsom bild, video och ljud som kan innefatta dels dina personuppgifter, dels andras personuppgifter om de närvarar när larmet triggas.
Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Rättslig grund:
Behandlingen är nödvändig för att fullgöra ett avtal med dig.
Vad vi gör:
Som alla företag har vi ett intresse av att berätta om oss själva och våra produkter såväl för våra kunder som de som varit eller ännu inte är våra kunder. Vi genomför därför olika typer av marknadsföringsåtgärder för att exempelvis informera dig om nya tjänster och produkter. Vi kan även komma att kontakta dig för att följa upp hur du upplever tjänsten efter en viss tids användning som ny kund.
Vi behandlar även dina personuppgifter för att skicka direktmarknadsföring till dig om våra Tjänster via e-post, brevpost, SMS, telefon eller via kundanpassade online annonser.
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med tredje part där de för viss behandling agerar personuppgiftsbiträde, för viss behandling agerar gemensam personuppgiftsansvarig med Securitas Direct samt för viss behandling kan komma att agera självständig personuppgiftsansvarig. Syftet med denna delning av personuppgifter är riktad marknadsföring vilket innebär att du som mottagare skall kunna få mer relevant produkt- och tjänsteinformation.
Du har alltid en möjlighet att invända mot direktmarknadsföring genom att följa avregistreringslänken i de elektroniska utskicken eller genom att skicka e-post till oss.
I vissa specifika fall kan vi kontakta dig för att fråga om vi får dela en ”Good story” inom ramen för vår marknadsföring. ”Good stories” är korta nyheter om hur våra Tjänster har lett till en särskilt bra kundupplevelse. Vi kommer aldrig dela uppgifter om dig utan att vi har personligen kommit överens om det med dig.
Du som kund har möjlighet att rekommendera andra att bli kund hos oss till exempel via vår hemsida, via säljare eller installatör. Vi behandlar dina personuppgifter samt personuppgifter om den potentiella kunden som du rekommenderar för att administrera Securitas Directs rekommendationsprogram.
Vidare jobbar vi även med olika analysverktyg för att på bästa sätt nå ut med rätt information till rätt kund samt med marknadsföring via onlineplattformar.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till kunder, fd kunder respektive potentiella kunder, såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
Boenderelaterad information, såsom beskrivning av din bostad.
Demografiska uppgifter, såsom ålder.
Hushållsrelaterade uppgifter såsom antal vuxna och barn i hushållet.
Beteendedata, såsom exempelvis vilka e-postmeddelande du har öppnat och vilka länkar du valt att klicka på.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Securitas Directs berättigade intresse av att skicka allmän och anpassad marknadsföring till dig då det intresset överväger ditt intresse av skydd för dina personuppgifter (förutsatt att kraven i marknadsföringslagen är uppfyllda).
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på samtycke vid delning av positiva kundupplevelser (”Good stories”).
Vad vi gör:
Vi behandlar dina personuppgifter för att analysera våra Tjänster, något som exempelvis baseras på kundundersökningar. Syftet med dessa analyser är att förbättra och utveckla våra Tjänster, exempelvis genom att möjliggöra för oss att optimera vårt Tjänsteutbud.
För att kunna erbjuda dig en säker och smidig larmhantering arbetar vi på Securitas Direct med kontinuerlig utbildning av vår personal. Inom ramen för utbildningen kan vi komma att behandla uppgifter om dig som kund då vi i utbildningsmaterialet använder oss av exempel från faktiska händelser för att exemplifiera hur arbetet ska genomföras. Detta gör vi för att tillförsäkra säkerheten och kvalitén i hantering av inkommande larm. Om bilder, inspelade samtal eller annan information förekommer i utbildningsmaterial är dock informationen alltid pseudonymiserad.
Vidare behandlar vi personuppgifter om dig inom ramen för så kallad ”medlyssning”. Nya medarbetare genomför alltid medlyssning, dvs. att sitta bredvid en mer senior kollega och lyssna in hur kollegan hanterar inkommande larm/samtal, i utbildningssyfte.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Lokal- och fastighetsrelaterad information, såsom beskrivning av era lokaler/fastigheter.
Bildmaterial i form av bilder och filmklipp.
Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Securitas Direct.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Securitas Directs berättigade intresse av att kvalitetssäkra, förbättra och utveckla våra Tjänster vilket överväger ditt intresse av skydd för dina personuppgifter.
Vad vi gör:
Vi kan behöva behandla information om dig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser, exempelvis mot bakgrund av krav som följer av lagen om bevakningsföretag, polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om bevakningsföretag och bevakningspersonal och bokföringslagen.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga kategorier av personuppgifter som anges i avsnitt 3.
Rättslig grund:
Behandling av personuppgifterna är nödvändigt för att fullgöra Securitas Directs rättsliga förpliktelser.
Vad vi gör:
Om Securitas Direct ska omstruktureras, t.ex. delas upp i flera olika verksamheter, eller om en utomstående part önskar förvärva Securitas Direct eller vår kunddatabas kommer Securitas Direct att lämna ut dina och andra kunders personuppgifter till det övertagande bolaget. Det bolaget kommer i sådana fall att fortsätta använda dina personuppgifter för samma syften som de vi angett i detta Integritetsmeddelande om du inte får annan information i samband med överlåtelsen.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga kategorier av personuppgifter som anges i avsnitt 3.
Rättslig grund:
Berättigat intresse, eftersom vi bedömer att vårt intresse av att möjliggöra en förvärvs- eller omstruktureringsprocess överväger ditt intresse av skydd för dina personuppgifter. Det förutsätter dock att det övertagande bolaget bedriver liknande verksamhet som Securitas Direct.
Vad vi gör:
Vi kan behöva behandla dina personuppgifter för att kunna tillvarata våra rättsliga intressen i händelse av en tvist, såsom för att upprätta, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga kategorier av personuppgifter som anges i avsnitt 3.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Securitas Directs berättigade intresse då vi bedömer att vårt intresse av att skydda våra intressen i händelse av tvist väger tyngre än ditt intresse av skydd för personuppgifterna.
Vad vi gör:
Vi behandlar dina personuppgifter för att analysera våra Tjänster, något som exempelvis baseras på kundundersökningar där vi även, kopplat till ditt medgivande, kan komma att kontakta dig. Syftet med dessa analyser är att förbättra och utveckla våra Tjänster, exempelvis genom att möjliggöra för oss att optimera vårt Tjänsteutbud. För att kunna erbjuda dig en säker och smidig larmhantering arbetar vi på Verisure med kontinuerlig utbildning av vår personal. Inom ramen för utbildningen kan vi komma att behandla uppgifter om dig som kund då vi i utbildningsmaterialet använder oss av exempel från faktiska händelser för att exemplifiera hur arbetet ska genomföras. Detta gör vi för att tillförsäkra säkerheten och kvalitén i hantering av inkommande larm. Om bilder, inspelade samtal eller annan information förekommer i utbildningsmaterial är dock informationen alltid pseudonymiserad, vilket innebär att det inte går att koppla uppgifterna direkt till dig utan ytterligare information.
Vidare behandlar vi personuppgifter om dig inom ramen för så kallad ”medlyssning”. Nya medarbetare genomför alltid medlyssning, dvs. att sitta bredvid en mer senior kollega och lyssna in hur kollegan hanterar inkommande larm/samtal, i utbildningssyfte.
Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress.
Boenderelaterad information, såsom beskrivning av din bostad.
Demografiska uppgifter, såsom ålder.
Hushållsrelaterade uppgifter såsom antal vuxna och barn i hushållet.
Ljudmaterial i form av ditt larmsamtal eller annat inkommande eller utgående samtal mellan dig och Verisure.
Annan information som du anger i din kommunikation med oss.
Rättslig grund:
Vi behandlar dina personuppgifter baserat på Verisures berättigade intresse av att kvalitetssäkra, förbättra och utveckla våra Tjänster vilket överväger ditt intresse av skydd för dina personuppgifter. Vi kan även komma att kontakta dig relaterat till våra kundundersökningar baserat på ditt medgivande.
Vad vi gör:
Vi kan behöva behandla information om dig för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser, exempelvis mot bakgrund av krav som följer av lagen om bevakningsföretag, polismyndighetens föreskrifter och allmänna råd om bevakningsföretag och bevakningspersonal och bokföringslagen.
Kategorier av personuppgifter:
Samtliga kategorier av personuppgifter som anges i avsnitt 3.2.
Rättslig grund:
Behandling av personuppgifterna är nödvändigt för att fullgöra Verisures rättsliga förpliktelser.
4. INSAMLING AV PERSONUPPGIFTER
Vilka uppgifter som hämtas in varierar beroende på hur du använder våra Tjänster samt vilka Tjänster du valt att ta del av. De personuppgifter vi behandlar om dig erhåller vi antingen direkt av dig, från tredje part (t.ex. företagsregister, internet eller om en befintlig kund har angett dig som rekommenderad potentiell kund), eller från din användning av våra Tjänster (t.ex. genom ljud-, bild- eller filmfiler).
För närmare information om de Tjänster du valt att ta del av och dess funktionalitet, se Securitas Directs allmänna villkor, tjänstevillkor, instruktioner och manualer.
Vi inhämtar och/eller mottar även uppgifter från olika företag vi samarbetar med, till exempel försäkringsbolag, hustillverkare, företag inom vårt annonsnätverk, branschförbund och leverantörer av kundlistor. Vi strävar alltid i den mån det är möjligt att samarbeta med företag med säte inom EU/EES.
5. LAGRING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behandlar endast dina personuppgifter i enlighet med vad som anges i detta Integritetsmeddelande.
När vi inte längre behöver behandla dina personuppgifter för de ovan angivna ändamålen raderar vi uppgifterna från våra system, databaser och säkerhetskopior.
6. MED VEM DELAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Securitas Direct kan komma att dela dina personuppgifter med pålitlig tredje part. Delningen grundar sig på antingen vår avtalsrelation med den tredje parten, vårt berättigade intresse eller en rättslig förpliktelse.
6.1 Vi kan komma att dela informationen med andra företag i Securitas Direct-koncernen eller samarbetsföretag i samband med leverans av våra Tjänster. Då vår verksamhet kräver kunskap och resurser från andra företag för att kunna utföra vissa åtgärder behöver vi också dela din information med utvalda mottagare vilka förtecknas nedan. Dessa företag har motsvarande rättslig eller avtalsenlig skyldighet att behandla dina personuppgifter på ett säkert sätt enligt gällande dataskyddslagstiftning.
I nedan tabell redogör vi för vilka tredje parter vi delar uppgifter med:
Vi kan komma att dela din data med: | Kategorier av personuppgifter som delas: |
Tredjepartsleverantörer såsom Carrier som behandlar kundrelaterad information och hanterar telefon, e-post- och/eller postkontakt med dig som kund. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Leverantörer av kundsupport såsom Opus Capita, vilka hjälper oss att tillhandahålla formulär och fakturor åt dig och att ta kontakt med dig. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Partnerföretag och samarbetspartners såsom regionala sälj- och installationspartners till Securitas Direct, som hanterar service, installationer, produkter, underhåll, kundservice och som Securitas Direct samarbetar med vid försäljningsaktiviteter. och för att finna potentiellt nya kunder och nya marknadsföringskanaler. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Leverantörer av molninfrastruktur - Amazon Webbservice För den som lagrar bilder, ljud, video avseende dig som installerat en Axis-enhet samt kopplat enheten till Securitas Directs larmsystem. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom e-postadress. |
Leverantör av molninfrastruktur - Microsoft Som en del av Securitas Directs infrastruktur kan samtliga kategorier personuppgifter lagras i Microsoft. Hanteringen av uppgifter i Microsoft är föremål för strikta tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärderna. | Samtliga kategorier av personuppgifter som anges i avsnitt 3.2, dock lagrar inte larmloggsuppgifter. |
Leverantörer av betaltjänster såsom DIBS och andra finansiella tjänster såsom inkassoföretag och finansiella rådgivare som hanterar betalningar och fordringar härrörande från kontraktet med dig, t.ex. i händelse av utebliven betalning för våra Tjänster. Securitas Direct delar även data med Kronofogden för att hantera obetalda skulder samt vid handräckning och återtagning. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Marknadsförings- och marknadsundersökningsleverantörer såsom Medallia, Adobe CMS, Kantar, Meta, och andra leverantörer Securitas Direct arbetar med för att bedriva marknadsföring samt utföra marknadsundersökningar och kundundersökningar. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Säkerhetsföretag (t.ex. Securitas Sverige AB) behandlar dina uppgifter för att agera vid incident när Securitas Direct skickar väktare till din egendom. | Kontaktuppgifter till dig som kund, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Samarbetspartners såsom försäkringsbolag och leasingbolag som kan komma att behandla dina personuppgifter om du godkänner det. | Samtliga kategorier listade i avsnitt 3.2. |
Myndighet eller motsvarande tredje part såsom t.ex. polis och annan blåljusverksamhet exempelvis i händelse av inbrott, olycksfall eller annan nödsituation. | Kontaktuppgifter till dig, såsom namn, telefonnummer, postadress och e-postadress. |
Köpare eller annan efterträdare i händelse av fusioner, avyttringar, omstrukturering, omorganisation, upplösning och annan försäljning eller överföring av Securitas Directs tillgångar. | Samtliga kategorier listade i avsnitt 3. |
Myndighet eller motsvarande tredje part i samband med revisioner, domstolsförfaranden eller av andra liknande skäl. Detta för att uppfylla rättslig förpliktelse samt kunna tillvarata våra rättsliga intressen vid tvist. | Samtliga kategorier listade i avsnitt 3. |
Observera att denna lista kan komma att varieras och uppdateras över tid.
7. AUTOMATISERAT BESLUTSFATTANDE
7.1 Securitas Direct använder sig inte av behandling för automatiserat beslutsfattande.
8. VAR DINA UPPGIFTER BEHANDLAS?
8.1 Securitas Direct lagrar endast dina personuppgifter inom EU/EEA eller i ett land som omfattas av EU-kommissionen beslut om adekvat skyddsnivå.
För det fall personuppgifter skulle behandlas i något land utanför EU/EEA eller i ett land som inte omfattas av EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå av någon av Securitas Directs leverantörer i ett efterföljande led, säkerställer Securitas Direct att dina personuppgifter är skyddade och att överföringen utförs i enlighet med tillämplig lag.
9. DINA RÄTTIGHETER
9.1 Vårt ansvar för dina rättigheter Vi ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvarig för att dina personuppgifter används i enlighet med lag och att dina rättigheter får genomslag. Du kan när som helst kontakta oss om du vill använda dig av dina rättigheter. Du finner våra kontaktuppgifter längst ner i avsnitt 13 i detta Integritetsmeddelande.
Securitas Direct är skyldigt att besvara din begäran om att utöva dina rättigheter inom en månad från att du hörde av dig. Om din begäran är komplicerad eller om det har kommit in ett stort antal förfrågningar har vi rätt att förlänga tiden med ytterligare två månader. Om vi inte har möjlighet att företa den åtgärd du begärt inom en månad kommer vi att informera dig om anledningen till fördröjningen samt om din rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten.
All tillhandahållande av information, kommunikation och samtliga andra åtgärder som vi genomför inom ramen för dina rättigheter som registrerad är kostnadsfria för dig. Om det du begär med anledning av dina rättigheter däremot är uppenbart ogrundat eller orimligt har vi rätt att ta ut en administrativ avgift eller vägra att tillmötesgå din begäran.
9.2 Din rätt till tillgång, rättelse, radering och begränsning
9.2.1 Du har rätt att begära:
(i) Tillgång till dina personuppgifterDu har rätt att få information om vi behandlar dina uppgifter och i så fall vilka uppgifter vi behandlar. Det innebär att du har rätt att kostnadsfritt få ut en kopia av de personuppgifter som vi använder. För eventuella ytterligare kopior har vi rätt att ta ut en skälig administrationsavgift. Om du gör en begäran i elektroniskt format, t.ex. via e-post, kommer vi att ge dig informationen i ett allmänt använt elektroniskt format. Din rätt till tillgång innebär dock inte att du alltid har rätt att få ut själva handlingen där dina personuppgifter förekommer.
Din rätt till tillgång innebär att du bland annat har rätt att få ut information om (i) vilka kategorier av personuppgifter Securitas Direct behandlar om dig, (ii) vad personuppgifterna används till, (iii) hur länge uppgifterna kommer att sparas, (iv) vilka personuppgifterna har delats med samt (v) varifrån uppgifterna kommer.
(ii) Rättelse av dina personuppgifter
Vi kommer på din begäran eller på eget initiativ att rätta, anonymisera, radera eller komplettera uppgifter som vi upptäcker är felaktiga, ofullständiga eller missvisande. Du har även rätt att komplettera med ytterligare uppgifter om något relevant saknas.
(iii) Radering av dina personuppgifter
Du har rätt att begära att vi tar bort dina personuppgifter om det inte längre finns ett godtagbart skäl till att vi använder dem. Om behandlingen är nödvändig är den däremot att anse som godtagbar, såsom när:
- behandlingen är nödvändig för att uppfylla rättslig förpliktelse,
- behandlingen är nödvändig för att etablera, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
Givet ovan ska radering göras av oss om inget av ovanstående gäller och om:
- behandlingen av dina personuppgifter inte längre är nödvändigt för de ändamål som de samlades in,
- vi använder dina uppgifter med stöd av ditt samtycke och du återkallar detta,
- du invänder mot vår användning av dina uppgifter som sker efter en intresseavvägning och vi inte har viktiga intressen som väger tyngre än dina intressen och rättigheter,
- vi har använt personuppgifterna på ett otillåtet sätt eller vi har en rättslig skyldighet att radera personuppgifterna.
Det kan dock finnas krav i lag eller andra starkt vägande skäl som gör att vi inte omedelbart kan radera dina personuppgifter. Vi kommer då att sluta använda dina personuppgifter för andra syften än att följa lagstiftningen eller om det är nödvändigt av något annat starkt vägande skäl.
(iv) Begränsning av användning
Du har i vissa fall en rätt att begränsa vår behandling av dina personuppgifter. För det fall du begär begränsning av dina personuppgifter och vi vidtar sådan begränsning kommer vi även att informera dig innan begräsningen upphör. Du har rätt att begära begränsning när:
- du anser att dina uppgifter är felaktiga och du har begärt rättelse, under tiden vi utreder uppgifternas korrekthet,
- användningen är olaglig och du inte vill att uppgifterna raderas,
- Securitas Direct som personuppgiftsansvarig inte längre behöver personuppgifterna för våra syften med användningen men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk, eller
- du har invänt mot behandlingen, i väntan på kontroll om våra viktiga intressen väger tyngre än dina.
Vi kommer att vidta alla rimliga åtgärder vi kan för att underrätta alla vi delat dina personuppgifter med enligt avsnitt 6 om vi rättat, raderat eller begränsat åtkomsten till dina personuppgifter efter att du begärt att vi ska göra det. På din begäran kommer vi att informera dig om vilka vi lämnat ut personuppgifter till.
9.3 Din rätt att invända mot användning
Du har rätt att invända mot sådan användning av dina personuppgifter som vi gör med stöd av en intresseavvägning (se avsnitt 3 ovan). Om du invänder mot sådan användning kommer vi enbart att fortsätta användningen om vi har viktiga skäl till att fortsätta användningen som väger tyngre än dina intressen, eller om behandlingen är nödvändig för etableringen av, skydd mot eller utövande av rättsliga anspråk. Du har alltid rätt att invända mot behandling av personuppgifter när sådan behandling görs för direktmarknadsföringsändamål. Om du invänder mot sådan behandling kommer vi inte längre att behandla personuppgifterna för sådana ändamål.
9.4 Din rätt att återkalla samtycke
Om vi behöver ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter har du alltid rätt att återkalla samtycket när du vill genom att kontakta oss. Kontaktinformation finner du nedan i avsnitt 13 i detta Integritetsmeddelande.
9.5 Din rätt till dataportabilitet
Du har rätt till dataportabilitet. Det innebär en rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och att få överfört dessa uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig. Du har endast rätt till dataportabilitet när användningen av dina personuppgifter är automatiserad och vi grundar vår användning på ditt samtycke eller på ett avtal mellan dig och oss. Rätten till dataportabilitet innebär i praktiken att du till exempel har rätt att ta emot och överföra de personuppgifter du har lämnat till oss när du skapade ditt användarkonto hos oss på hemsidan eller i mobilappen.
9.6 Din rätt att klaga till tillsynsmyndighet
9.6.1 Du har rätt att inge eventuella klagomål till tillsynsmyndigheten (Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se) om du inte är nöjd med vår behandling av dina personuppgifter.
10. VI SKYDDAR DINA PERSONUPPGIFTER
10.1 Securitas Direct är mån om att du alltid ska känna dig trygg när vi behandlar dina personuppgifter. Vi har därför vidtagit både tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder, inklusive behörighetsbegränsningar och regelbundna interna kontroller, för att på bästa sätt skydda dina personuppgifter mot exempelvis obehörig åtkomst, ändring eller förlust. I händelse av en säkerhetsincident som på ett betydande sätt kan komma att påverka dig kommer vi att kontakta dig.
11. COOKIES
11.1 Securitas Direct använder cookies och liknande teknik (“cookies”) på vår hemsida för att bland annat kunna förbättra din upplevelse hos oss och för att för att förenkla och anpassa vår hemsida efter dina behov och din efterfrågan. Vill du veta mer om vår cookie-användning, läs gärna mer i vår Information om cookies där vi förklarar hur vi använder cookies och vilka val du har när det gäller användningen av cookies.
12. FÖRÄNDRINGAR AV DETTA INTEGRITETSMEDDELANDE
12.1 Detta Integritetsmeddelande uppdaterades i november 2024.
12.2 Securitas Direct har rätt att när som helst ändra detta Integritetsmeddelande. Den senaste versionen av meddelandet kommer alltid att vara tillgängligt på vår hemsida.
12.3 När vi gör ändringar som inte enbart är språkliga eller redaktionella kommer du att få information om ändringarna inom rimlig tid innan de börjar gälla. Om du inte samtycker till förändringarna har du rätt att invända mot behandlingen innan ändringarna träder i kraft.
13. SÅ HÄR KONTAKTAR DU OSS
Vårt dataskyddsombud fungerar som huvudsaklig kontaktperson för samtliga frågor som rör vårt Integritetsmeddelande.
Dataskyddsombudet som kan kontaktas via e-post på [email protected], alternativt via brev till:
Securitas Direct Sverige AB
Dataskyddsombud
Box 2511
580 02 Linköping