Välkommen till Securitas Direct support!
Här kan du hitta svar på frågor och guider för hur du manövrerar larmet, när som helst på dygnet.
Om du inte hittar det du söker så kan du alltid vända dig till oss för personlig service.
Användarmanualer
Nedan hittar du manualer för handhavande av larmsystemet och tillhörande app.
Användarmanual Manöverpanel SDPRO
Vill du kunna manövrera i manualens innehållsförteckning och de klickbara länkarna? Har du en iPhone så behöver du hämta filen och spara ner den till telefonen.
Användning och funktion
Hur larmar jag på och av larmsystemet i manöverpanelen?
Larma på - Tryck din kod och därefter ON för totalskydd eller PART för skalskydd
Larma av - Tryck din kod och därefter OFF för att larma av
Hur larmar jag på och av larmsystemet med larmbricka/tagg?
Håll upp din tagg framför läsaren på siffran 2
- Vid Frånkopplat blir det Tillkopplat
- Vid Tillkopplat/Deltillkopplat blir det Frånkopplat
Detta är en standardinställning, och om du upplever att det inte fungerar bör du kontrollera med en installatör då det finns olika programmeringsmöjligheter.
Varför kan jag inte larma på mitt larmsystem?
1. Kontroller att larmade dörrar är stängda
2. Kontrollera att det inte är någon form av rörelse framför en rörelsedetektor
3. Säkerställ att du använder rätt manöverpanel om det finns flera i larmsystemet
4. Säkerställ att du vet vilka områden du har behörighet att till-/frånkoppla
App
Om man vill larma på via appen och det inte fungerar så kommer ett felmeddelande tala om vad som är fel.
Manöverpanelen varnar för ett felmeddelande, vad ska jag göra?
Tryck två gånger på F-knappen så kan du avläsa i displayen vad som är fel eller om det finns öppna sektioner.
Åtgärda sedan det eventuella felet och varningen i manöverpanel kommer att försvinna.
Du kan även trycka på ?-knappen för att få mer information om vad du kan göra för att åtgärda felet.
Hur återställer jag brandlarm i manöverpanelen?
Tryck på F-knappen och håll den intryckt och tryck samtidigt på siffran 2.
Hur sänker och höjer jag ljudet från manöverpanelen?
Tryck på X-knappen som är för att Avbryta/Backa samtidigt som du trycker på navigeringsknappen uppåt för att höja ljudet samt nedåt för att sänka ljudet.
Hur kopplar jag bort en larmsektion från larmsystemet?
Funktionen ”INHIBERA” används för att tillfälligt koppla bort sektioner och utesluta dem från larmsystemet fram till nästa frånkoppling.
Inhibera görs på följande sätt för larmansvarig med supervisorkod:
a. Manöverpanel:
För att komma in i menyn slår du din kod och därefter trycker du på Meny-knappen
Manövrera sedan upp och ner i menyn med dessa knappar
Gå till ”Inhibera sektioner” (1.1) för att förbikoppla eller återinkoppla sektioner.
b. App:
Från menyn går man till Sektioner och väljer vilken/vilka sektioner som ska förbikopplas och bekräftar därefter att den/de ska inhiberas.
Inhibera görs på följande sätt för övriga användare:
a. Manöverpanel:
När en eller flera öppna sektioner visas i displayen trycker man på OFF och bekräftar med Enter.
Jag vill byta min larmkod, hur gör jag?
För att kunna administrera koder krävs att du är supervisor.
a. Manöverpanel:
För att komma in i menyn slår du din kod och därefter trycker du på Meny-knappen
Manövrera sedan upp och ner i menyn med dessa knappar
Gå till Inställningar (5) och välj PIN-kod (5.1)
Därefter kan du ändra och lägga till koder.
b. App:
Gå in på Användarhantering under menyn och välj vilken användare du vill administrera.
Hur inhiberar man en sektion i Appen?
1. Meny
2. Sektioner
3. Välj sektion
4. Tryck på förbikoppla
5. En ruta kommer upp med texten “Vill du inhibera?” - Trycka JA
Sektionen kommer att vara bortkopplad tills att man återkopplar sektionen manuellt eller tills någon frånkopplar larmet.
Hur inhiberar man en sektion på Manöverpanelen?
1. Tryck Kod följt av menyknappen
2. Välj område
3. Sektionsalt
4. Inhibera sek
Hur lägger man till en kod i Appen?
Endast Superuser (larmansvarig) kan administrera koder
1. Meny
2. Användarhantering
3. Tryck + (i högra hörnet)
4. Lägg till namn + PIN
5. Behörighetstyp = Normal
6. Tryck på AnvändarGrupp
7. Välj minst en användargrupp/område för den valda användaren
8. Gå tillbaka till Detaljer
9. Tryck på spara
Hur lägger man till en appanvändare?
1. Meny
2. Användarhantering
3. Tryck + (i högra hörnet)
4. Lägg till namn + PIN
5. Behörighetstyp = Normal
6. Ange valfritt fjärr inlogg + fjärrlösenord till användaren (man kan inte ha samma fjärrinlogg på flera användare)
7. Tryck på AnvändarGrupp
8. Välj minst en användargrupp/område för den valda användaren.
9. Gå tillbaka till Detaljer
10. Tryck på spara
Varför kan jag inte se Händelseloggen?
Det är endast Superuser (larmansvarig) som kan läsa händelseloggen i Appen.
Hur utför man ett gångtest?
1. Meny
2. Gångtest
3. Välj område som ska testas
4. Starta gångtest
5. Gångtestet avslutas när alla sektioner är testade, eller användaren manuellt avslutar med knappen AVSLUTA GÅNGTEST.
Kan man testa alla sektioner genom gångtest?
Man kan testa alla inbrottssektioner genom gångtest i appen. Däremot kan en rökdetektor och ett överfallslarm inte gångtestas utan att sirenen startar samt att ett skarpt larm skickas till larmcentralen. Dessa ska därför ej testas på egen hand. I listan med sektioner kommer dessa produkter läggas under ej testade men resultat för resterande kommer att visas.
Konto och Faktura
Jag kan inte logga in på Mina Sidor eller i Appen. Hur byter jag lösenord på Mina Sidor/Appen?
a. Mina Sidor:
Vid inloggning på Mina Sidor kan du välja ”Glömt lösenord” och fyller där i den mailadress som är registrerat till kontot och tryck ”Återställ”. En verifieringskod skickas per sms till registrerat mobilnummer, som ska anges på Mina sidor samt välja ett nytt lösenord.
b. Appen:
Vid inloggning i appen kan du välja ”Glömt lösenord” och du får då återskapa och skapa ett nytt lösenord. Observera att det eller de anläggningar du har registrerat i din app ej finns kvar. Du måste lägga till dem på nytt. Se manual för App för mer information.
Var kan jag ändra kontaktpersonlistan som rings när larmet löst ut?
Logga in på Mina Sidor här.
Under ”Mitt säkerhetssystem” går du till ”Användare” och där kan du administrera listan för kontaktpersoner.
Var kan jag se mina fakturor?
Du kan i de flesta fall ladda ner en fakturakopia genom att logga in på Mina Sidor här och välja ”Mitt säkerhetssystem” följt av ”Ekonomi”
Undantag för att ha tillgång till fakturor på Mina Sidor:
- Larminstallationen är en del av en samfakturering där flera installationer faktureras gemensamt
- Du är en ramavtalskund
- Du har ett kombiavtal med ett annat larmföretag och oss
I dessa fall är du välkommen att kontakta oss på 0771-32 75 00 helgfria vardagar mellan kl 07-17 för vidare hjälp
Vart kan jag ändra min fakturaadress?
Logga in på Mina Sidor här.
Under ”Ekonomi” hittar du din fakturaadress och kan ändra den.
Hur gör jag för att se eller ladda ner inspelat material?
För att kunna se och ladda ner material måste man vara inloggad på Mina Sidor
Välj fliken ”Kamera – Inspelat” längst upp i högra hörnet på startsidan.
För att ta del av hela instruktionen - klicka här.
Terminologi / Ordlista
Vad betyder att inhibera en sektion?
Man kopplar bort sektionen temporärt och det kommer inte att gå några larm från sektionen medan den är inhiberad. Du kommer inte heller kunna se status på sektionen, men sabotagelarmet kommer fortfarande vara aktivt. Inhiberade sektioner återkopplas automatiskt vid en frånkoppling av det område den tillhör.
Exempel: En detektor som inte ska avge inbrottslarm en natt på grund av att den är trasig eller verksamhet i lokalen ska förekomma när övriga detektorer i området är aktiva nattetid.
Sektionen återkopplas när området frånkopplas.
Vad är Supervisor kod?
Huvudkod (den ligger på kodplats 2 som default)
Vad är Supervisor user?
Larmansvarig
Hittade du inte svaret på din fråga?
Vår kundtjänst och larmcentral finns här för att assistera er med saker som att återkalla larm, ge vägledning om hur man använder det, svara på frågor om fakturor, rapportera problem med larmanläggningen och mycket annat.
Kundtjänst: 0771–32 75 00, [email protected]